Basistraining VVE 1&2
De Basistraining VVE 1&2 is ontwikkeld vanuit de kennis en expertise die is opgedaan door ontwikkelaars en trainers van de Basistraining VVE van Vier VVE. De inhoud, de didactiek en de werkwijze van deze training om de educatieve kwaliteit te versterken, leidt volgens de inspectie tot zichtbare resultaten. Deze grondige aanpak verdient een doorgaande lijn naar groep 1&2 in het primair onderwijs.
Niet nog meer nieuwe methodes in groep 1 &2, maar terug naar de basis door goed te observeren, te begrijpen waar de ontwikkelingsbehoefte van het kind ligt: Wat zie je, wat weet je, wat ga je doen? Hoe zorg je als leerkracht voor een sterke educatieve kwaliteit in je groep waarbij alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen?
Onderzoek geeft aan dat inzetten op het versterken van de educatieve kwaliteit het verschil kan maken voor kwetsbare jonge kinderen. Leerkrachten ervaren in hun opleiding nog te weinig aandacht voor de specifieke aandacht die het werken met doelgroep kleuters vraagt. Daarbij moet het scholingsaanbod passend zijn bij de al aanwezige kennis en reeds gebruikte methoden in het onderwijs. Leerkrachten van groep 1&2 werken vaak met verschillende methodes naast elkaar, waardoor de samenhang tussen de verschillende ontwikkelingsgebieden ontbreekt. Daarnaast ervaren leerkrachten, door het stapelen van al deze verschillende methodes, dat ze bijna niet toekomen aan waar het werkelijk om gaat: het organiseren en begeleiden van spelend leren in een rijk ingerichte speelleeromgeving.
De inhoud van de training
- Bijeenkomst 1 Terug naar de basis…Introductie, kennismaking, de talentendriehoek, Inrichting speelleeromgeving en klassenmanagement
- Bijeenkomst 2 Kijk, ik ben aan het spelen! Spel en spelbetrokkenheid.
- Bijeenkomst 3 Kijk, ik ben aan het leren! Spelondersteuning en leerstrategieën leren
- Bijeenkomst 4 Normaal gesproken… Mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en taaldenkgesprekken tijdens spel
- Bijeenkomst 5 Ruimte voor Rekenen… Rekenontwikkeling stimuleren vanuit spel, de rol van de leerkracht bij reken- en denkontwikkeling
- Bijeenkomst 6 Lezen, luisteren, genieten en leren … Werken aan leesvaardigheid in groep 1&2
- Bijeenkomst 7 De basis is gelegd… Presentaties en certificering deelnemers
Werkwijze: De trainingsbijeenkomsten zijn gekoppeld aan praktijkopdrachten die deelnemers uitvoeren op de groep. Daarnaast zijn er per deelnemer drie coachmomenten. Er wordt gewerkt met een competentieprofiel waarin de vaardigheden die van belang zijn voor het werken met jonge kinderen zijn opgenomen. Deelnemers gebruiken dit profiel om te reflecteren op eigen ontwikkeling.
Open inschrijving: We werken met open inschrijving, zodat deelnemers van meerdere locaties in een trainingsgroep zitten. Op die manier kunnen deelnemers van en met elkaar leren en eens een kijkje nemen in een andere ‘keuken’.